Recensie: De Eetclub

In 2004 verscheen het boek 'De Eetclub' van Saskia Noort. Het was haar tweede boek dat uitkwam. Nadat haar eerste boek 'Terug naar de kust' al werd verfilmd, was het nu beurt aan haar tweede boek.

Titel: De Eetclub
Jaar: 2010
Genre: Thriller
Cast: Bracha van Doesburgh, Halina Reijn, Thom Hoffman










Waar gaat de film over:
Karen en Michel, begin dertigers, verhuizen met hun dochtertje naar een exclusieve villawijk. Al snel vindt Karen een hechte vriendenkring in de vrouwen van De Eetclub en hun echtgenoten. Als de ogenschijnlijke zelfmoord van één van hen de onderlinge relaties onder druk zet, komt Karen erachter dat iedereen in De Eetclub geheimen heeft voor haar én voor elkaar. Karen ontdekt dat vooral Simon, de natuurlijke leider van de vriendenclub, met wie ze inmiddels een hartstochtelijke affaire heeft, meer weet dan hij prijsgeeft. Zelfs het politieonderzoek dreigt stuk te lopen op de geslotenheid van De Eetclub. Dan besluit Karen zelf de waarheid boven tafel te krijgen…

Wat vind ik van de film:
De Eetclub is één van de weinige boekverfilmingen, waarvan ik het boek niet gelezen heb. Ik wist ongeveer waar het over ging en ging ook vol verwachting de film kijken.

Mijn verwachting werd helaas al snel door de grond geboord. Het eerste kwartier viel het nog mee, maar al snel merkte ik dat er een sneltrein was ingezet, waardoor de film van hak op de tak ging. Hoe verder de film vorderde, hoe meer vragen er bij mij kwamen.

Er is geprobeerd de spanning op te bouwen, maar daar zijn ze helaas in gefaald. Het kwam bij mij over als een luchtige film.

Ook krijg ik niet echt een idee wie de personages waren. In het begin werden ze snel voorgesteld, maar ik kreeg niet echt een goed beeld van hen.
Ook merkte ik op dat Birgit Schuurman en ene scene met een bekakt accent probeerde te praten en de andere scene opeens weer normaal sprak. Misschien hoort dat bij de personage en zou ik dat weten als ik het boek had gelezen.

Het einde van de film vond ik maar afgeraffeld. Helemaal geen climax wat je normaal wel verwacht bij een thriller. Dat komt waarschijnlijk omdat de spanning te weinig was opgebouwd.

Toen de film was afgelopen, bleef ik met veel vraagtekens achter op de bank. Misschien dat ik toch maar het boek ga lezen om de vragen beantwoord te krijgen. Al vind ik persoonlijk dat je een boek en de verfilming ervan als twee aparte dingen moet beschouwen, maar in dit geval ben ik bang dat ik waarschijnlijk wel het boek gelezen moet hebben. En dat vind ik jammer.

Beoordeling: *****


0 reacties:

Copyright © 2012 Chick Flicks.